Dieta w zespole jelita drażliwego

Zaburzenia rytmu dobowego wypróżniania to najczęstszy objaw zespołu jelita grubego. W takiej sytuacji osoba chora czuje potrzebę częstszego wypróżniania się - z reguły jest to powyżej trzech wypróżnień na dzień, którym towarzyszy często wysiłek, jeżeli dolegliwości spowodowane są występowaniem postaci zaparciowej schorzenia. W takiej sytuacji niezbędne jest wprowadzenie odpowiednio zbilansowanej diety celem odpowiedniej regulacji funkcji przewodu pokarmowego. Koniecznie należy analizować poszczególne pojawiające się symptomy, gdyż spożywanie pokarmów powinno się dostosowywać do indywidualnych potrzeb oraz zaleceń. W niektórych przypadkach objawy choroby nasilają się z powodu przyjmowania określonego rodzaju produktów żywnościowych, które z kolei nie powodują objawów chorobowych u innego pacjenta.

Zadbaj o swój przewód pokarmowy

Regulacja pracy przewodu pokarmowego to podstawowe zadanie zastosowanej diety, a można to osiągnąć spożywając jedynie dania lekkostrawne w odpowiednim rytmie i odstępstwach czasowych. Jedzmy mniej, ale częściej. Pozwoli nam to za wyregulowanie rytmu wypróżnień, co powinno przyczynić się do zmniejszenia dolegliwości występujących objawów chorobowych.

W przypadku zespołu jelita drażliwego dochodzi do znacznie szybszego przedostania się treści pokarmowej przez jelita, co wywołuje uczucie konieczności wypróżniania się. Z tego właśnie powodu konieczne jest spożywanie mniejszych posiłków w odpowiednich odstępstwach czasowych. Chcąc odciążyć nasz układ pokarmowy powinniśmy także dostarczać organizmowi niezbędnych płynów.

Postać biegunkowa zespołu jelita grubego

Nasilenie objawów chorobowych występuje z reguły u tych osób cierpiących na zespół jelita grubego, które spożywają takie produkty jak mleko, groszek, jajka, drożdże, orzeszki, skorupiaki, kurczak, wołowina, soja, ryby, fasola czy też jęczmień. Dla przykładu w postaci biegunkowej schorzenia powinniśmy unikać przyjmowania pokarmów bogatych w błonnik - przetworów mlecznych oraz samego mleka, daktyli, czekolady, kawy, fig, drobiu itp. Zaleca się natomiast spożywanie ryżu, makaronu, pszennego pieczywa, chudej szynki, przegotowanej wody (powyżej 2 litrów dziennie) przed lub po posiłku, galaretki, kisielu oraz mięsa drobiowego pieczonego bądź gotowanego.

Unikajmy natomiast napojów gazowanych, kakao, czekolady, alkoholu, kawy czy też słodzików.

Wzbogacenie codziennej diety

Naszą codzienną dietę warto wzbogacić o miód Manuka, który posiada unikalne właściwości lecznicze. Wpływ na to ma 100-procentowa naturalność tego produktu oraz spora zawartość Methylglyoxalu (MGO) – aktywnego składnika odpowiedzialnego za procesy antybakteryjne.

Zastosowanie miodu Manuka w naszej codziennej diecie pozytywnie wpłynie na układ pokarmowy oraz także na układ odpornościowy.

Efekt kuracji to znaczne złagodzenie dolegliwości związanych z zespołem jelita drażliwego i odpowiednia regulacja gospodarki jelitowej.

1 komentarz:

  1. dzięki za takie informacje w pigułce. stosuję się ale efektów jak narazie brak.
    założyłam swój dziennik o ibs. Jeśli ktoś ma ochotę albo wie jak pomóc czy sam szuka pomocy - http://drazliwy-ibs.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń